Competitie-opzet

Het Korfbal Leagueseizoen 2021/2022 wordt gespeeld in twee achtereenvolgende fases. De competitie is gestart met wederom twee poules met elk zes verenigingen, die allen een keer thuis en uit tegen elkaar spelen. Vervolgens wordt in de tweede fase – nieuw van opzet – onder andere uitgevochten welke vier teams zich plaatsen voor de play-offs. De Korfbal Leaguefinale in Rotterdam Ahoy staat gepland op zaterdag 16 april 2022

Het Korfbal Leagueseizoen 2021/2022 wordt gespeeld in twee achtereenvolgende fases. De competitie is gestart met wederom twee poules met elk zes verenigingen, die allen een keer thuis en uit tegen elkaar spelen. Vervolgens wordt in de tweede fase onder andere uitgevochten welke vier teams zich plaatsen voor de play-offs. De Korfbal Leaguefinale in Rotterdam Ahoy staat gepland op zaterdag 16 april 2022.

Vanwege het EK in België eind oktober 2021 kon de competitie pas laat gestart kan worden. Daarbij ligt Rotterdam Ahoy vast op 16 april en deze finaledatum kon niet naar achteren gehaald worden. Doordat verder eerste kerstdag en nieuwjaarsdag op een zaterdag vallen, blijft er een beperkt aantal weekenden over waarin Korfbal Leaguewedstrijden gespeeld kunnen worden.

Twee scenario’s
Om bovengenoemde redenen heeft het KNKV twee scenario’s uitgewerkt en voorgelegd aan de Korfbal Leagueverenigingen. Óf een hele competitie met de nodige midweekse wedstrijden – en voor internationals geen voorbereiding op de Korfbal League – óf het nu gekozen alternatieve model, waaraan een ruime meerderheid van de twaalf Korfbal Leagueverenigingen de voorkeur heeft gegeven.

Eerste fase
De Korfbal League 2021/2022 startte in het weekend van 20 november met twee poules, waarin een volledige competitie wordt afgewerkt. De poule-indeling in deze eerste fase is als volgt:

Poule A
Fortuna/Delta Logistiek
KZ/Thermo4U
Blauw-Wit (A)
LDODK/Rinsma Modeplein
Dalto/Klaverblad Verzekeringen
KCC/CK Kozijnen

Poule B
PKC/Vertom
TOP/LITTA
DOS’46
DVO/Accountor
GG/IJskoud de Beste
Oost-Arnhem

Deze poule-indeling is gebaseerd op de eindstanden in de poules van seizoen 2020/2021, de speeldag en afwisseling in de poule ten opzichte van seizoen 2020/2021.

Na afronding van deze tien speelweekenden is er één vrij weekend. In dit vrije weekend is PKC/Vertom gastheer van de Europa Cup voor clubteams (10-12 februari).

Tweede fase
In de tweede fase worden de nummers 1, 2 en 3 uit beide poules geplaatst in poule C en de nummers 4, 5 en 6 uit beide poules in poule D.

De resultaten tegen de teams waar in de competitie al tegen gespeeld is worden meegenomen in deze tweede fase. Tegen de drie teams waar nog niet tegen gespeeld is wordt een thuis- en een uitwedstrijd gespeeld.

Na het afronden van die tweede fase wordt een eindrangschikking over tien wedstrijden opgemaakt.

Scroll naar onderen om te kijken hoe die tweede fase er afgelopen Korfbal Leagueseizoen uitgezien zou hebben.

Slotfase vanuit poule C
De nummers 1 tot en met 4 uit poule C plaatsen zich voor de play-offs (best of three). In de eerste wedstrijd speelt nummer 1 thuis tegen nummer 4 en nummer 2 thuis tegen nummer 3. In de tweede wedstrijd speelt nummer 4 thuis tegen nummer 1 en nummer 3 thuis tegen nummer 2. Een eventuele derde wedstrijd is gelijk aan de eerste wedstrijd.

De winnaars van beide series spelen op zaterdag 16 april de Korfbal Leaguefinale in Rotterdam Ahoy.

Slotfase vanuit poule D
Na het spelen van het volledige Korfbal Leagueseizoen 2021/2022, dat twee fases telt, degraderen de onderste drie clubs (nummers 12, 11 en 10) rechtstreeks naar de Hoofdklasse. De nummer 9 van de Korfbal League speelt een play-downserie tegen de verliezer van de Hoofdklassefinale, terwijl de winnaar van de Hoofdklassefinale rechtstreeks naar de Korfbal League promoveert.

Hiermee voert het KNKV het in 2020 genomen besluit uit om middels een versterkte degradatieregeling de Korfbal League weer terug te brengen tot tien teams.

Reserve Korfbal League
De tweede teams, uitkomend in de Reserve Korfbal League, worden in beide fasen gekoppeld aan de eerste teams. Deze klasse krijgt een afwijkende slotfase.

Voorbeeld tweede fase nav vorig Korfbal Leagueseizoen
Om een goed beeld te krijgen van deze tweede fase in de Korfbal League: hieronder zie je hoe die tweede fase vorig Korfbal Leagueseizoen gestart zou zijn, als van een dergelijke opzet al sprake was geweest:

Poule C
PKC/Vertom 4-8
Fortuna/Delta Logistiek 4-7
TOP/LITTA 4-3
KZ/Thermo4U 4-2
Blauw-Wit (A) 4-2
DOS’46 4-2

Poule D
LDODK/Rinsma Modeplein 4-6
DVO/Accountor 4-5
GG/IJskoud de Beste 4-4
Dalto/Klaverblad Verzekeringen 4-4
KCC/CK Kozijnen 4-3
Oost-Arnhem 4-2

Ter verduidelijking nemen we Blauw-Wit (A) als voorbeeld. Blauw-Wit zou zich vorig Korfbal Leagueseizoen met elf punten geplaatst hebben voor poule C. Blauw-Wit verloor in de afgelopen reguliere competitie twee keer van PKC en won en verloor een keer van KZ, waardoor het met twee punten aan poule C zou beginnen. De gespeelde wedstrijden tegen LDODK, Groen-Geel en Oost-Arnhem zouden dus niet meer mee tellen in deze tweede fase, waarin Blauw-Wit een thuis- en uitwedstrijd tegen Fortuna, TOP en DOS’46 zou hebben gespeeld.

Foto: Marco Spelten, Korfbalfoto.nl

Kies je poule